Polak, który uratował Teslę, na targach ITM

To jego mistrzowska kalkulacja uratowała Teslę Model S, a szybkie decyzje umożliwiły prezentację nowego modelu w zaplanowanym pierwotnie terminie. Adam Drewniany – bo o nim mowa – już 3 listopada zaprezentuje case studies projektów realizowanych dla Tesli podczas „Industry NEXT. The New Reality” – Kongresu będącego częścią targów ITM Industry Europe 2020.
Asertywność Polaka, a przede wszystkim efekty niekonwencjonalnego działania, zyskały ogromne uznanie Elona Muska oraz jego bliskich współpracowników. Kiedy jeden z nich postanowił odejść z Tesli i założyć największą w Europie fabrykę litowo-jonowych baterii – to właśnie do Adama Drewnianego zgłosił się z propozycją współpracy.
– Z Teslą jestem związany od 2001 r. W tamtym czasie samochód elektryczny nie istniał w marzeniach młodych entuzjastów sportów motorowych, eleganckiej klienteli salonów samochodowych czy po prostu zwykłych użytkowników aut. Był akceptowalną formą transportu jedynie na polu golfowym lub w zakładach przemysłowych, gdzie przewóz produktów z wykorzystaniem silnika elektrycznego był po prostu mniej uciążliwy – w porównaniu do awaryjności i zapachu, jaki pozostawiały za sobą silniki spalinowe. I to właśnie wtedy w jednym umyśle pojawił się koncept samochodu sportowego, który nie dość, że miał cechować się niesamowitym wyglądem, to miał dorównywać w przyspieszeniach większości egzotyków produkowanych we włoskich i niemieckich fabrykach. Tak, Elon Musk miał tę wizję. Miał też ogromną chęć wzniecenia rewolucji w motoryzacji i niesamowitą ilość energii do ciężkiej pracy. Pewnie miał też trochę szczęścia i – mam nadzieję – że drobną jego częścią byłem ja. W tamtym okresie moje zakłady były zlokalizowane w San Carlos w Kalifornii – w miejscowości, w której urodziła się Tesla. Prawdopodobnie to właśnie ze względu na sąsiedztwo i moją ówczesną reputację, dostałem do przeanalizowania i wyceny produkcję podzespołów do samochodu przyszłości – Tesla Roadster – i od tego się zaczęło – mówi Adam Drewniany.
Adam Drewniany – obecnie wiceprzewodniczący rady nadzorczej Northvolt Polska – po współpracy z Teslą podjął się wyzwania zaspokojenia stale rosnącego popytu na kompletne systemy bateryjne na rynku europejskim, ale nie tylko. Moduły bateryjne o różnej pojemności energetycznej będą stosowane na wielu platformach – natomiast jednym z największych odbiorców super baterii będą firmy specjalizujące się w magazynowaniu czystej ekologicznie, zielonej energii. Z jedną z takich firm Northvolt podpisał już kontrakt na dostarczenie modułów o wartości miliarda dolarów.
Doświadczenia Adama Drewnianego, ale również jego wizja rozwoju przemysłu w nowej rzeczywistości wywołanej Covid-19 - zainaugurują II. część Kongresu pt. „Industry NEXT. The New Reality”. W tej części przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju, Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości, hub4industry oraz DELab UW będą dyskutować również nt. kadr 4.0 – czyli o kompetencjach pracowników będących kluczem do sukcesu transformacji cyfrowej. Natomiast na pytanie – czy i jak automatyzacja ratuje przed kryzysem – odpowiedzą eksperci m.in. ABB oraz Europa Systems.
Kongres Industry NEXT. The New Reality odbędzie się 3 listopada br. na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich w Poznaniu i będzie towarzyszył targom ITM Industry Europe 2020 (3–6 listopada). 4 listopada odbędą się również Warsztaty Industry NEXT dedykowane przedsiębiorcom – praktyczne prezentacje i możliwości wykorzystania najnowszych technologii w przedsiębiorstwach z branży przemysłowej. Program warsztatów powstaje przy wsparciu strategicznych partnerów: Poznańskiego Parku Naukowo-Technologicznego, Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości oraz Poznańskiego Centrum Superkomputerowo–Sieciowego.
Źródło: MTP