Connected by Skanska: System operacyjny dla inteligentnego budynku

Skanska

Skanska stworzyła autorski system operacyjny do całościowego zarządzania budynkiem biurowym i powierzchniami do pracy. Dzięki otwartej architekturze, będzie systematycznie rozwijany i elastycznie dopasowywany do zmieniających się potrzeb. Warszawski biurowiec Spark jest pierwszym obiektem, w którym zastosowano Connected by Skanska.

Proces innowacji technologicznej trwa z reguły ok. 18 miesięcy, a proces inwestycji biurowej ok. 5 lat. Dlatego wielu deweloperom na rynku biurowym ciężko nadążyć za zmieniającym się otoczeniem. Skanska znalazła na to rozwiązanie. Connected by Skanska - oprogramowanie dla budynku biurowego - składa się z aplikacji mobilnej dla użytkowników biur oraz portalu webowego dla najemców i zarządców. Działa jako otwarta platforma, integrując nie tylko technologie budynkowe, ale przede wszystkim łączy ludzi w miejscu pracy.

- W Skanska koncentrujemy się na stale zmieniających się potrzebach mieszkańców miast i proponujemy nowatorskie rozwiązania. Mówi się, że w dzisiejszym świecie każdy z nas ma swojego cyfrowego brata bliźniaka. Podobnie zaczyna dziać się z budynkami. Naszą ambicją w Skanska jest tworzenie budynków, które będą budować wartość dodaną dla najemców bez względu na postęp technologiczny. Dlatego stworzyliśmy rozwiązania podobne do tych, stosowanych w smartfonach, które można łatwo aktualizować w dowolnym momencie - powiedziała Renata Nowakowska, menadżer ds. innowacji w spółce biurowej Skanska na Europę Środkowo-Wschodnią.

Jak działa Connected by Skanska?
Skanska jest pierwszym deweloperem w regionie Europy Środkowo-wschodniej, który oferuje najemcom podwyższenia standardu powierzchni biurowej dzięki elastycznemu systemowi typu "connected fit-out".

Connected by Skanska działa w trzech wymiarach:
- Connected Building - każdy projekt biurowy Skanska będzie wyposażony w inteligentną infrastrukturę, dającą najemcom możliwość połączenie funkcji budynku, jak np. activity based parking (system zarządzający optymalnym przydzielaniem miejsc parkingowych), zarządzanie z poziomu aplikacji mobilnej, wirtualna recepcja, z funkcjami społecznościowymi, jak social feed, informacje o transporcie publicznym w okolicy oraz przewodnik po budynku.
st item
- Connected Fit Out - to dodatkowa opcja, którą mogą wybrać najemcy. Zawiera takie funkcje, jak np. lokalizator, system do zarządzania rezerwacjami sal oraz do sterowania elementami środowiska pracy i ich optymalizacji.
- Connected Green - również dodatkowa opcja wspierająca działania edukacyjne w zakresie rozwiązań eco dla pracowników najemców, a także dająca wsparcie Skanska przy ubieganiu się o certyfikaty LEED i WELL dla wnętrz biurowych.

Spark - pierwszy w pełni zintegrowany budynek w regionie CEE
Spark to pierwszy biurowiec w Polsce, który otrzyma certyfikat WELL i jednocześnie pierwszy budynek w regionie w tak zaawansowany sposób zintegrowany dzięki systemowi operacyjnemu.

Użytkownicy biurowca mogą z poziomu aplikacji rezerwować sale spotkań w ramach swojej powierzchni. Aplikacja rozumie położenie danej osoby w budynku, dzięki zainstalowanym w pomieszczeniach beaconom i automatycznie daje możliwość sterowania temperaturą i oświetleniem w konkretnym miejscu. Wszystkie funkcje systemu komunikują się ze sobą, pozwalając na wirtualne utworzenie "wejściówki" dla gościa z zewnątrz czy też zarezerwowanie mu miejsca parkingowego i zabookowanie sali na spotkanie.

Analiza danych dla najemców
Rozwiązania typu "smart building" proponowane przez Skanska są też przydatne dla zespołów zarządzających budynkami. Po pierwsze pozwalają na zarządzanie systemami biurowymi z jednego miejsca. Dla przykładu - można w ten sposób zmienić ustawienia dostępu danej osoby zarówno dla plastikowego identyfikatora, jak i wirtualnej karty, czy też wysłać ogłoszenie do wszystkich użytkowników budynku.

Najemcy mają też dostęp do aktualnych i historycznych danych dotyczących użytkowania biura, zawierających informacje o stanie wykorzystania miejsc parkingowych, stopnia zajęcia miejsc w biurze w ciągu dnia, a także dostępności sal. Dzięki temu można pracować nad efektywnym wykorzystaniem przestrzeni biurowej i dostosowywać ją do zmieniających się warunków.

Źródło: Skanska

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę